sterowniki plc
Temat: Etapy rozwoju mowy u dzieci
WIEK: 2-3 ROK ŻYCIA
ETAP: OKRES ZDANIA
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE ROZWOJU MOWY:
Początkowo dziecko wypowiada zdania bardzo proste, zbudowane z dwóch lub trzech wyrazów, stopniowo przechodzą w wypowiedzi dłuższe , cztero- lub pięciowyrazowe.
Jest to punkt zwrotny w rozwoju mowy dziecka. Treścią wypowiedzi stają się zjawiska niewidoczne, odległe w czasie i przestrzeni.
- pojawiają się zdania przyczynowe np. Cicho, lala śpi.
- dziecko zaczyna posługiwać się wypowiedziami dwuwyrazowymi np. dzień lobić (tzn. odsłoń okno), Mama am, am (tzn. jestem głodny, daj jeść);
- zdania warunkowe np. Jak będę duży, to kupię ci dom;
- pojawia się dopełniacz, celownik i narzędnik w wyrażeniach przyimkowych, chociaż dziecko może opuszczać przyimek np. babci a nie do babci, babcią a nie z babcią;
- dziecko jeszcze nie...
Źródło: psychologia.fora.pl/a/a,147.html
Temat: Rozwój mowy
...W tym okresie następuje też stopniowy i stały wzrost przeciętnej długości wypowiedzi (. J. Aitchison ). Jako pierwsze pojawiają się zdania dotyczące przestrzeni życiowej dziecka, odpowiadające poziomowi dziecka. Dominują tu rzeczowniki, czasowniki, potem także przymiotniki. Pierwsze zdania złożone pojawiają się w 3 roku życia. Najpierw złożone współrzędnie, potem także podrzędnie : najbardziej charakterystyczne są zdania przyczynowe (bo...) i warunkowe (jak... to...) ( Przetacznik-Gierowska, 1994, cyt. za Lipowską ). Mowa dziecka w 3 roku życia staje się coraz bardziej zrozumiała dla otoczenia. ( E. Słodownik-Rycaj ) Przyjmuje się, że jeszcze przed ukończeniem trzeciego roku życia dziecko jest zdolne do aktywnego uczestnictwa w rozmowie z udziałem dwóch lub więcej osób ( Shugar, 1995, cyt. za Lipowską ). Z końcem 3 roku życia dziecko z odbiorcy staje...
Źródło: forum.banda.pl/viewtopic.php?t=3357